Od A do Z, czyli zawód: specjalista SEO

Od A do Z, czyli zawód: specjalista SEO

Specjalista SEO to w ostatnich latach coraz popularniejszy zawód. Nic dziwnego, bowiem świat Internetu przejmuje kolejne sfery życia. Co więc warto wiedzieć o tym zawodzie?

Czym zajmuje się specjalista SEO?

Specjalista SEO nazywany jest inaczej pozycjonerem (z angielskiego SEO Specialist). Nazwa tego zawodu przede wszystkim ma związek z tym, co taka osoba robi na co dzień, to jest z pozycjonowaniem stron internetowych w wyszukiwarkach (głównie w wyszukiwarce Google). Pozycjoner ma za zadanie głównie dbać o to, aby konkretna strona online znajdowała się możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwania po konkretnych frazach. Wbrew pozorom, proces pozycjonowania jest dość długi, żmudny i skomplikowany. Wymaga sporej wiedzy oraz doświadczenia. Rzetelna praca specjalisty SEO może zostać wynagrodzona sporymi zarobkami. Wcześniej jednak pozycjoner musi wiedzieć, jak biegle i płynnie posługiwać się narzędziami SEO, nawiązać odpowiednie kontakty, a także nieustannie zdobywać nową wiedzę poprzez między innymi szkolenia z obsługi nowych metod pozycjonowania.

Jak zostać specjalistą SEO?

Przede wszystkim aby zostać specjalistą SEO, należy najpierw znaleźć pracę w agencji SEO, bądź też praktyki albo staż. Wówczas możemy nabyć bezcenne w tym zawodzie doświadczenie, nawiążemy pierwsze znajomości w branży, zdobędziemy wiedzę konieczną w tej pracy oraz nauczymy się obsługi profesjonalnych narzędzi SEO. Zobaczymy również, jak funkcjonuje taka agencja od środka. Początkowi pozycjonerzy będą mieli okazję rozeznać się w tej branży i zweryfikować swoje oczekiwania. Nie da się ukryć, że praca specjalisty SEO jest dość ciężka. Wymaga dużej wiedzy, doświadczenia i kontaktów. Co więcej, nie kończy się tylko na studiach, ponieważ pozycjoner musi nieustannie się uczyć, brać udział w szkoleniach i poznawać coraz to nowsze narzędzia używane do pozycjonowania stron internetowych. Specjalista musi jednak znać podstawowe techniki SEO i liczne narzędzia analityczne, a także wiedzieć, co robić, aby dobrze pozycjonować stronę. Warto wiedzieć również, że specjalista SEO ma właściwie dwie możliwości, jeśli chodzi o ścieżkę kariery. Po pierwsze, może pozostać w agencji SEO, piąć się po szczeblach kariery i zarabiać coraz to więcej pieniędzy. Druga droga natomiast przewiduje założenie własnej firmy pozycjonerskiej. Ta opcja pozwala z kolei na zarabianie jeszcze większej gotówki.

 

Zobacz również:

 

Dobry specjalista SEO, czyli czym powinien się wyróżniać?

Jak już wcześniej wspomniano, dobry specjalista SEO przede wszystkim powinien wyróżniać się wiedzą. Wiedzą i doświadczeniem, a także umiejętnością korzystania z narzędzi SEO i analitycznych. Niektórzy pracodawcy wymagają również od pozycjonerów umiejętności pracy w zespole oraz swobodnego poruszania się po różnych wyszukiwarkach, stronach internetowych, a nawet blogach czy forach. Do niektórych oczekiwań zapisuje się także umiejętność tworzenia treści do publikacji dla klientów w celu pozycjonowania strony internetowej. Specjalista SEO musi bowiem wiedzieć, jak napisać merytoryczny i poprawny tekst pod konkretne frazy, tak aby przyczyniły się one do możliwie jak najwyższej pozycji strony online w wynikach wyszukiwania.

Zadania pozycjonera

Specjalista SEO ma istocie całą listę zadań, którymi się zajmuje w codziennej pracy. Po pierwsze, do jego celów należy tworzenie strategii pozycjonowania stron internetowych w Google. Głównym celem takiej strategii jest oczywiście poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Pozycjoner prowadzi również kompleksowe audyty SEO. Szczególnie jest to istotne zadanie, jeśli wcześniej strona była już pozycjonowana. Audyt pozwala w takim wypadku sprawdzić, czy konkretne linki należy usunąć oraz czy na stronie znajdują się rzeczy, jakie powinno się poprawić. Warto wspomnieć, że na rynku istnieje sporo agencji SEO, które zajmują się tylko i wyłącznie audytami. Specjalista ma także za zadanie zajmować się doborem słów kluczowych pod kampanie i pozycjonowanie. To niezwykle ważna kwestia, bowiem od odpowiednich fraz, haseł zależy wielkość ruchu na stronie. Aby dobrać odpowiednie słowa, można skorzystać ze specjalistycznych narzędzi SEO albo przeprowadzić dokładną analizę stron internetowych i ofert konkurencji. Analiza konkurencji z kolei polega na sprawdzeniu, skąd przeciwnicy pozyskują linki oraz jakie treści tworzą na własnej stronie. Specjalista SEO w codziennej pracy korzysta z Google Analytics. To jedno z najbardziej popularnych narzędzi SEO, które pozwala monitorować efekty i ruch na stronie w związku z prowadzoną kampanią. Narzędzie to pozwala między innymi śledzić, skąd przychodzą użytkownicy oraz jakie działania podejmują na konkretnej stronie. Do ciągłych zadań pozycjonera należy także stałe monitorowanie kilku czynników, takich jak między innymi zmiany w ruchu, zmiany pozycji w wynikach wyszukiwania, zmiany widoczności w wyszukiwarkach, w tym w Google oraz wprowadzanie na bieżąco aktualizacji algorytmu, które zapewnią skuteczną realizację założonych celów w strategii pozycjonowania.